Dienstag, 26. November 2019

מרכזי לשלום מההתנחלויות בגדה בידודה של עזה מהווה מכשול לא פחות


מנכ"לית גישה, תניה הרי, במועצת הביטחון של האו"ם. צילום: המשלחת הבריטית לאו"ם

מנכ"לית גישה במועצת הביטחון של האו"ם: 


יום ה', 21 בנובמבר, 2019
אתמול (ד’) מנכ"לית גישה, תניה הרי, התארחה במועצת הביטחון של האו"ם בניו יורק. הרי, שהוזמנה על ידי המועצה לסקור את המצב ברצועת עזה, הדגישה את הנזקים הכבדים שגורמות המגבלות הגורפות על תנועת אנשים וסחורות אל רצועת עזה וממנה, בפרט בין עזה לגדה המערבית, כחלק מ"מדיניות הבידול" הישראלית. במשטר ההיתרים שמשיתה ישראל "חלו שינויים במהלך השנים," אמרה הרי, "אבל התמונה הכללית נותרה כשהיתה: ישראל מאמינה שהיא יכולה 'לנהל' את המצב ההומניטרי בעזה, ויש לה אינטרס לשמר את הפיצול הפוליטי והפיזי של הפלסטינים, כך שיקל עליה לקדם את סיפוח הגדה המערבית."

בסקירתה סיפרה הרי על כמה מקרים שגישה טיפל בהם באחרונה: על נשים שנדחתה בקשתן להיענות להזמנתנו לקחת חלק בפורום מדיניות בנושא עזה, בטענה ש"לנשים תפקיד שולי מדי בכלכלה" מכדי שיהיו רלבנטיות לדיון בדבר שיפור המצב הכלכלי; על הקשיים הבלתי עבירים שישראל מציבה בפני יצרן עוגיות המבקש למכור את תוצרתו בגדה המערבית; על תושב עזה, שגם לאחר שתי עתירות וערעור לבית המשפט העליון, ישראל מסרבת לבקשתו לבקר את אביו הסיעודי, בטענה שהאב "אינו די חולה". "סיפורים אלה אינם תוצר לוואי מצער של הסכסוך," אמרה הרי. "הם הדגמה של נחישותה של ישראל לשמור על שליטה בגדה המערבית בעודה מבודדת את הפלסטינים של עזה."

הדיון במועצת הביטחון הושפע מהודעת ארה"ב השבוע שלא להגדיר עוד את ההתנחלויות בגדה המערבית כבלתי חוקיות. הרי התייחסה אף היא לנושא, כשצפתה שרבות מחברות המועצה יציינו שוב כי ההתנחלויות עומדות כמכשול מפני השגת שלום. "אני קוראת לכם לשים לב שבידודה של עזה מהווה מכשול לא פחות מרכזי," אמרה הרי, "שעוד מוחמר על ידי הפיצול הפנים-פלסטיני, אך גם מונצח בשל החלטות של ישראל."  היא הזכירה את דבריו השנה של ראש הממשלה בנימין נתניהו, כי שימור ההפרדה בין הרשות הפלסטינית שבגדה המערבית לבין חמאס שבעזה "מסייע בעצירת האפשרות לייסד מדינה פלסטינית."

"שימור הכיבוש מביא לשחיקת נורמות החותרת תחת ערכים אוניברסליים של ביטחון ושל זכויות אדם, שהן הבסיס להקמת המוסד בו אנחנו יושבים כעת," אמרה הרי, ומנתה שורה של צעדים שיכולים להינקט ולקדם את חיי התושבים באזור ואת היציבות בו. "במקום מדיניות שמאפשרת את המינימום הנחוץ למניעת אסון", הוסיפה, "אנחנו מאמינים שעל הקהילה הבינלאומית להתעקש שישראל תאפשר את הגישה המרבית, כששמורה לה הזכות להליכים ביטחוניים נחוצים וסבירים.

"רבים בישראל אולי יראו בהופעתי פה היום מעשה של חוסר נאמנות, בגלל שלימדו אותנו שזה אנחנו או הם," אמרה הרי. "למען האמת, המציאות הפוכה. רווחתם של ישראלים ופלסטינים כרוכה יחד, ועלינו להתייחס לביטחון פלסטיני כפי שאנחנו מתייחסים לביטחון ישראלי."
לקריאת הנוסח העברי של הנאום המלא

לצפייה בנאום (באנגלית) 
______________________________________________________________
עדכונים אחרונים מגישה:

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen