Sonntag, 15. Juli 2012
Weg met de pulpcontracten van minister Kamp
Minister Kamp van Sociale Zaken
heeft met gezwinde spoed
de voorstellen van de Kunduzcoalitie
om de ontslagbescherming
af te breken in een wetsvoorstel
omgezet. De VVD probeert
in opdracht van VNONCW
de wet door te drukken,
voor iemand ook
maar een kik heeft
kunnen geven.
Nu heeft een bedrijf
nog toestemming
nodig van
ofwel kantonrechter
ofwel UWV om
iemand te kunnen
ontslaan. Als het
aan Kamp ligt, dan
behoort dat binnenkort
tot de verleden tijd. In het wetsvoorstel
staat dat de baas straks
een briefje schrijft met de reden
voor ontslag. Je mag dan
je tegenargumenten op papier
zetten en vervolgens kan de
baas je ontslaan. Ben je het
niet eens met je ontslag, dan
moet je zelf naar
de rechter - met
alle kosten en
risico's die daarbij
horen.
Terwijl de werkende
mensen zo
op kosten worden
gejaagd,
worden de kosten
voor het bedrijf
verlaagd.
Het bedrijf hoeft
geen kosten RWG heeft eindelijk een lening
van 360 miljoen euro van een
consortium van banken gekregen.
De lening moet in 20 jaar
worden terugbetaald. RWG is
een samenwerkingsverband van
vier rederijen (CMA-CMG, APL,
Hyundai en MOL) samen met DP
World. DP World is een van de
vier grote containeroverslagbedrijven
die wereldwijd opereren. RWG zegt dat het in de tweede
helft van 2014 - met een vertraging
van een jaar dus - volledig
operationeel zal zijn. De totale
investering in de eerste fase bedraagt
700 miljoen euro.
De vertraging wordt in de pers
vooral in verband gebracht met
rechtszaak die ECT tegen het Havenbedrijf Rotterdam heeft
aangespannen. Wellicht wordt
de gronduitgifte aan RWG nog
nietig verklaard. Het zou echter
net zo goed kunnen zijn dat de
banken vrezen hun geld niet
terug te krijgen, omdat de winst
van RWG gedrukt zal worden
door de voortwoekerende crisis
en door de gigantische overcapaciteit
die in Rotterdam en de
rest van Noordwest-Europa
wordt geschapen.
Omdat de heren altijd vinden
dat de havenarbeider te duur
is, maken we een klein sommetje
In kapitaal investeert RWG dus
700 miljoen en dat wordt dan in
pakweg 20 jaar afgeschreven.
Een gemiddelde havenarbeider
in vaste dienst ontvangt aan
salaris zo'n 35.000 euro. In die
twintig jaar kosten de ongeveer
500 havenarbeiders die daar
gaan werken aan salaris 350 miljoen euro. Nog niet de helft
van de investering aan kapitaal.
Zolang een sector-CAO ontbreekt
zullen de havenwerkers
bij RWG trouwens wel minder
verdienen en zullen ze voor dat
salaris meer moeten doen.
Trouwens, RWG investeert 700
miljoen, maar de Nederlandse
belastingbetaler investeert via
het Havenbedrijf Rotterdam drie
miljard in de Maasvlakte. Daarnaast
moet de havenspoorlijn
worden doorgetrokken en om
alle containers af te voeren worden
voor nog honderden miljoenen
een tunnel en extra rijbanen
aangelegd. De belastingbetalers
investeren en de monopoliebedrijven
profiteren.
Noch de belastingbetaler, noch
de havenarbeider kan de vruchten
van al die investeringen
plukken. Het zijn niet de havenarbeiders
die te duur zijn. Het is
precies omgekeerd: de werkers
kunnen zich de monopoliebedrijven
niet meer veroorloven. Het
is tijd voor een andere, een socialistische
maatschappij!
Abonnieren
Kommentare zum Post (Atom)
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen